WML ondersteunt waterbedrijven in Zambia


- Eerder dit jaar bezochten zes WML medewerkers en hun collega’s van Vitens en Evides Noord-Zambia. Het doel van deze reis: drie Afrikaanse waterbedrijven helpen om het geleverde water ook betaald te krijgen. Zes medewerkers van WML verlieten het vertrouwde Limburg voor een avontuurlijk en leerzaam werkbezoek.

Waterverhaal Zambia

Léon Cuijpers, afdelingshoofd Klantenservice van WML was één van hen en hij was op zijn zachts gezegd verrast over wat hij aantrof: “Je kan en mag de situatie daar natuurlijk niet vergelijken met de situatie hier. Maar dat de verschillen zo groot waren, had ik niet verwacht. Toen ik mij bijvoorbeeld stortte op het debiteurenbeheer, bleek dat bij slechts een deel van de klanten die administratief een aansluiting hebben, ook daadwerkelijk water afgeleverd wordt. En men weet niet wie dat zijn. Ondertussen krijgt iedereen wel gewoon een rekening. Dat zorgt er dan vervolgens weer voor dat men eigenlijk niet aan incasso doet, omdat niemand kan zeggen of de rekening terecht verstuurd is. Ik heb drie bedrijven financieel doorgelicht. Hun financiële situatie is zo slecht dat je ze in Nederland wellicht failliet zou noemen; maar er wordt vrolijk doorgewerkt. Met de nadruk op vrolijk, want dat vond ik. Eerder dit jaar bezochten zes WML medewerkers en hun collega’s van Vitens en Evides Noord-Zambia. Het doel van deze reis: drie Afrikaanse waterbedrijven helpen om het geleverde water ook betaald te krijgen. Zes medewerkers van WML verlieten het vertrouwde Limburg voor een avontuurlijk en leerzaam werkbezoek. werkelijk het meest opvallend: ik heb in dit arme land, in pakweg twee weken, meer vriendelijke, lachende mensen gezien dan hier in twee jaar.”

 

Cuijpers heeft rapporten opgesteld en actieplannen, met daarbij de afspraak dat maandelijks gerapporteerd wordt over de voortgang. “Ik heb één keer een rapportage gehad en daarna werd het stil. We kunnen wel denken dat we de bedrijven kunnen veranderen, maar de cultuur van het land verander je niet zo maar. En gelukkig maar, want we kunnen ook veel van hen leren. Natuurlijk hebben we stappen gezet: we gaan nu in kaart brengen wie er daadwerkelijk water krijgt en waar de leidingen liggen. Daarna kun je ook je debiteurenbeheer op gaan pakken. In december ga ik terug om daar een vervolg aan te geven. Maar het zijn kleine stappen die we zetten. En het levert niet alleen winst in Zambia op. Het zet je ook aan het denken over hoe wij hier zaken geregeld hebben: waarom middelen we het gebruik per maand bij de afrekening bijvoorbeeld en waarom heeft iedereen een watermeter, wat heel goed en eerlijk is, maar ook heel duur. Je gaat een beetje anders in het leven staan als je Zambia gezien hebt. En dat is goed.”