Website momenteel te druk.

Op dit moment is de WML website niet goed bereikbaar.
Probeer het over een aantal minuten a.u.b. nogmaals.
Kijk op twitter voor de actuele informatie.
Er is 1 storing. Op 49 plekken zijn er werkzaamheden.
mijnWML is uw persoonlijke online omgeving. Hier bekijkt en beheert u uw gegevens, waterverbruik, termijnbedrag, facturen of geeft u een verhuizing door.

De WML-watertap: meer dan zomaar een kraan

Verspreid door Limburg staan inmiddels ruim 150 WML-watertappunten. Gemeenten, andere zakelijke organisaties of pariculiere initatieven kunnen een tappunt bij WML aanvragen. Deze worden geplaatst op plekken waar veel mensen samenkomen: in parken, bij scholen of op toeristische locaties. Het klinkt eenvoudig: een kraan in de grond. Maar in de praktijk komt er veel meer bij kijken.

Van aanvraag tot aanleg 
Wanneer een organisatie of particulier collectief een tappunt wil plaatsen op publiekelijke grond, dient eerst contact te worden opgenomen met de desbetreffende gemeente. Gemeenten kijken vervolgens samen met WML naar een geschikte locatie.  “Het bepalen van de juiste plek draait om goede samenwerking,” vertelt Monique Willems-Los, accountmanager Zakelijk bij WML. “Gemeenten kijken vaak naar de meest zichtbare of centrale locatie, terwijl wij letten op de praktische voorwaarden zoals veiligheid, bodemgesteldheid en aansluitmogelijkheid. Samen zoeken we naar de balans: een plek die aantrekkelijk is voor de gebruiker én technisch haalbaar voor de aanleg. Zo komen we tot een oplossing die werkt.”

Naast de locatie spelen vergunningen en meldingen een belangrijke rol. Denk aan graafmeldingen en bodemonderzoek voorafgaand aan de uitvoering van de werkzaamheden. De oplevering van de watertap gebeurt pas nadat de watermonsters zijn goedgekeurd om drinkwaterveiligheid te kunnen garanderen. Van vergunningen en graafwerk tot plaatsing en aansluiting: WML regelt het hele traject en dat ontzorgt.

Goed beheer voor zorgeloos gebruik 
Ook na de plaatsing blijft WML betrokken. Via een beheerpakket wordt de tap onderhouden, bemonsterd en regelmatig schoongemaakt. Zodra de winter in zicht komt, sluiten we de taps tijdelijk af om bevriezing te voorkomen. In het voorjaar worden ze weer aangesloten. Kleine storingen of lekkages? Ook die pakken we zo snel mogelijk op. 

Gezonde en duurzame keuze 
De maatschappelijke waarde van de tappunten is groot. Het verstrekken van gratis drinkwater is niet alleen gezond, maar ook duurzaam. Het gebruik van hervulbare flessen vermindert zwerfafval en CO₂-uitstoot van verpakt water. Aanvragers kunnen zelfs een eigen sticker voor op de watertap ontwerpen. Zo is bijna geen enkele watertap hetzelfde. “We zien dat steeds meer gemeenten de stap zetten,” aldus Monique. “De vraag neemt toe, soms zelfs voor meerdere tappunten tegelijk. Het is mooi om te zien dat overal in de provincie toegang is tot ons drinkwater. Voor iedereen die het nodig heeft, tijdens het wandelen, fietsen of sporten. Dat maakt verschil.” 

Zo blijkt: achter elk watertappunt schuilt vakmanschap, samenwerking én een flinke dosis regelwerk. Maar als het eenmaal staat, is het voor iedereen simpel: tap open, fles vullen, dorst lessen. 

Meer weten of een tappunt aanvragen? Kijk op wml.nl/watertap

Regel uw zaken zelf via mijnWML

U kunt de meeste zaken rondom uw drinkwateraansluiting zelf online regelen. In mijnWML bekijkt en beheert u bijvoorbeeld uw gegevens, kunt u een verhuizing doorgeven en kunt u de financiële waterzaken regelen.