Website momenteel te druk.

Op dit moment is de WML website niet goed bereikbaar.
Probeer het over een aantal minuten a.u.b. nogmaals.
Kijk op twitter voor de actuele informatie.
Er zijn 3 storingen. Op 59 plekken zijn er werkzaamheden.
mijnWML is uw persoonlijke online omgeving. Hier bekijkt en beheert u uw gegevens, waterverbruik, termijnbedrag, facturen of geeft u een verhuizing door.

Zorg voor drinkwater in uw noodpakket

Het is verstandig om een noodpakket in huis te hebben. Bijvoorbeeld voor als er een keer geen stroom, internet of kraanwater is. In zo’n pakket hoort ook drinkwater.

Hoeveel water hebt u nodig?
De overheid raadt iedereen aan om voor 3 dagen water in huis te hebben. U hebt minstens 3 liter per persoon per dag nodig:

  • 2 liter om te drinken
  • 1 liter om eten te maken

Een gezin van 4 personen moet dus 36 liter water in huis hebben.

Wat voor water is geschikt?
U kunt kiezen uit:

1. Vooraf verpakt flessenwater

  • Makkelijk te bewaren
  • Lang houdbaar

2. Zelf kraanwater bewaren
Kraanwater in Nederland is van uitstekende kwaliteit. U kunt het ook zelf bewaren. Let dan wel goed op hygiëne, en ververs het water op tijd.

Hoe bewaar je kraanwater het beste?
Stap 1: Gebruik schone, goed afsluitbare, liefst glazen flessen of containers.
Stap 2: Zorg bij het vullen van de flessen voor schone handen. 
Stap 3: Sluit de flessen of containers zo luchtdicht mogelijk. 
Stap 4: Bewaar de flessen op een koele en donkere plek. 
Stap 5: Controleer je water regelmatig: hoe ruikt en smaakt het? Ververs ieder half jaar het water (let op: volg dan ook opnieuw de eerdere stappen).

Extra tips

  • Zet het water in de voorraadkast of in de kelder 
  • Schrijf de datum op de fles. Dan weet u wanneer u het moet verversen 
  • Hebt u huisdieren? Haal ook water voor hen in huis.

Veelgestelde vragen over drinkwater in noodsituaties

Wat moet ik doen als er geen water uit de kraan komt?

  1. Controleer of de hoofdkraan openstaat. Die zit meestal in de meterkast of bij de watermeter. 
  2. Vraag uw buren of zij ook geen water hebben. 
  3. Kijk op de website www.wml.nl of www.waterstoring.nl. Daar ziet u of er een storing is. Op www.waterstoring.nl kunt u ook zelf een storing melden. 

Krijg ik nooddrinkwater als er lang geen kraanwater is? 
Ja. In geval van een tijdelijke onderbreking van de drinkwatervoorziening in Limburg, bijvoorbeeld bij werkzaamheden aan het leidingnet, kan WML 5-literflessen drinkwater verstrekken in de regio.

Is er nog water als de stroom uitvalt? 
Ja. Net als andere Nederlandse drinkwaterbedrijven is WML daarop voorbereid. WML kan minimaal 10 dagen zelf drinkwater blijven leveren. Daarvoor heeft WML: 

  • Een eigen stroomvoorziening 
  • Brandstof en benodigde stoffen op voorraad 

Maar: woont u hoger dan de derde verdieping? Dan kan het zijn dat u tijdelijk geen water hebt. Want in hoge gebouwen zorgt een speciale waterpomp, een hydrofoor, er vaak voor dat er in het hele gebouw genoeg waterdruk is. Die pomp werkt niet zonder stroom. Is er weer stroom, maar hebt u nog steeds geen water? Neem dan contact op met de beheerder van uw gebouw of uw VvE.

Wat doen drinkwaterbedrijven om storingen te voorkomen? 
Drinkwaterbedrijven nemen veel maatregelen. Ze maken elke 4 jaar een plan om risico’s te beperken. Ze kijken bijvoorbeeld naar: 

  • natuurgevaren, zoals overstroming of droogte 
  • stroomstoringen of cyberaanvallen 
  • dreigingen van criminelen of hackers 

Ze zorgen dat het systeem veilig blijft werken. Denk aan: 

  • beveiliging van gebouwen en computers 
  • training voor medewerkers 
  • oefeningen voor noodsituaties 

De overheid controleert of alles goed geregeld is.

Regel uw zaken zelf via mijnWML

U kunt de meeste zaken rondom uw drinkwateraansluiting zelf online regelen. In mijnWML bekijkt en beheert u bijvoorbeeld uw gegevens, kunt u een verhuizing doorgeven en kunt u de financiële waterzaken regelen.