Website momenteel te druk.

Op dit moment is de WML website niet goed bereikbaar.
Probeer het over een aantal minuten a.u.b. nogmaals.
Kijk op twitter voor de actuele informatie.
Er is 1 storing. Op 44 plekken zijn er werkzaamheden.
mijnWML is uw persoonlijke online omgeving. Hier bekijkt en beheert u uw gegevens, waterverbruik, termijnbedrag, facturen of geeft u een verhuizing door.

Zorg voor drinkwater in uw noodpakket

Het is verstandig om een noodpakket in huis te hebben. Bijvoorbeeld voor als er een keer geen stroom, internet of kraanwater is. In zo’n pakket hoort ook drinkwater.

Hoeveel drinkwater hebt u nodig? 
De overheid raadt iedereen aan om voor 3 dagen water in huis te hebben. U heeft minstens 9 liter per persoon nodig voor 3 dagen: 6 liter om te drinken en 3 liter om eten te maken. Een gezin van 4 personen moet dus 36 liter drinkwater in huis hebben. 

Wat voor water is geschikt? 
U kunt kiezen uit: 

1. Vooraf verpakt flessenwater 
Flessenwater is makkelijk te bewaren. Het drinkwater in ongeopende flessen is lang houdbaar en blijft vaak jaren goed. 

2. Zelf kraanwater bewaren
Kraanwater in Nederland is van goede kwaliteit. U kunt het ook zelf bewaren. Let dan wel goed op hygiëne, en ververs het water op tijd. 

Extra tips 

  • Zet het drinkwater in de voorraadkast of in de kelder. 
  • Schrijf de datum op de fles. Dan weet u wanneer u het moet verversen. 
  • Heeft u huisdieren? Haal ook drinkwater voor hen in huis. 

Veelgestelde vragen over drinkwater in noodsituaties

Wat moet u doen als er geen water uit de kraan komt? 

  1. Controleer of de hoofdkraan open staat. Die zit meestal in de meterkast of bij de watermeter. 
  2. Vraag uw buren of zij ook geen water hebben. 
  3. Kijk op de website van uw waterbedrijf of op waterstoring.nl. Daar ziet u of er een storing is. U kunt er ook zelf een storing melden. 

Krijgt u nooddrinkwater als er lang geen kraanwater is? 
Ja. Als u langer dan 24 uur geen water hebt, zorgt uw drinkwaterbedrijf voor nooddrinkwater. U krijgt dan 9 liter per persoon voor 3 dagen: 6 liter om te drinken en 3 liter om eten mee te maken. U kunt water halen bij een speciaal punt in uw buurt. Neem zelf flessen of een jerrycan mee. Hoe u weet waar dat punt is, hoort u via lokale noodzenders of uw gemeente. 

Let op: nooddrinkwater is net zo veilig als gewoon drinkwater. Maar uw jerrycan of fles misschien niet. Kook het water voor de zekerheid 3 minuten en laat het afkoelen. Daarna kunt u het veilig drinken. 

Is er nog water als de stroom uitvalt? 
Ja. Drinkwaterbedrijven zijn daarop voorbereid. WML kan voor minimaal 10 dagen zelf water blijven leveren. We hebben: 

  • een eigen stroomvoorziening 
  • brandstof en grondstoffen op voorraad 

Maar woont u hoger dan de derde verdieping? Dan kan het zijn dat u tijdelijk geen water hebt. In hoge gebouwen zorgt een speciale waterpomp, een hydrofoor, er vaak voor dat er in het hele gebouw genoeg waterdruk is. Die pomp werkt niet zonder stroom. Is er weer stroom, maar hebt u nog steeds geen water? Neem dan contact op met de beheerder van uw gebouw of uw Vereniging van Eigenaren (VvE). 

Wat doen drinkwaterbedrijven om storingen te voorkomen? 
Drinkwaterbedrijven nemen veel maatregelen. WML maakt elke vier jaar een plan om risico’s te beperken; bijvoorbeeld:  

  • natuurgevaren, zoals overstroming of droogte 
  • stroomstoringen of cyberaanvallen 
  • dreigingen van criminelen of hacker 

 
Ook zorgen we ervoor dat het systeem veilig blijft werken. Denk aan: 

  • beveiliging van gebouwen en computers 
  • training voor medewerkers 
  • oefeningen voor noodsituaties 

De overheid controleert of de drinkwaterbedrijven dit goed regelen.  

Regel uw zaken zelf via mijnWML

U kunt de meeste zaken rondom uw drinkwateraansluiting zelf online regelen. In mijnWML bekijkt en beheert u bijvoorbeeld uw gegevens, kunt u een verhuizing doorgeven en kunt u de financiële waterzaken regelen.