► Waarom zijn er nieuwe algemene voorwaarden en aansluitvoorwaarden?
De vorige modelvoorwaarden van Vewin (brancheorganisatie van de drinkwaterbedrijven) waren nog uit 2012. Sindsdien is er veel veranderd in wetgeving en in de praktijk. Daarom heeft Vewin een nieuw model (2026) gemaakt. En WML maakt daar gebruik van. De nieuwe voorwaarden zijn duidelijker en actueler en geven klanten meer zekerheid en bescherming.
► Wat is er veranderd in de algemene voorwaarden?
De belangrijkste veranderingen hebben we hier voor u op een rij gezet:
Meterstand en opzeggen:
> U kunt uw contract te allen tijde kosteloos opzeggen. Hiervoor hebben wij de datum en eindstand van de watermeter nodig. Ontvangen wij geen eindstand dan blijft u klant totdat een nieuwe bewoner zich aanmeldt of WML het contract opzegt en de meterstand schat.
Om te zorgen voor een eerlijke en juiste afrekening is het belangrijk dat u op tijd de meterstand doorgeeft. Doet u dit bij herhaling niet, dan kunnen wij hiervoor een boete geven.
> Slimme meter: In de toekomst verwachten wij ook slimme meters te kunnen gebruiken. Daarvoor is in de voorwaarden vastgelegd dat gegevens alleen voor dienstverlening worden gebruikt, volledig volgens de AVG. Dit geeft u extra zekerheid over uw privacy.
Verantwoordelijkheid bij schade (aansprakelijkheid):
> De regels over onze en uw verantwoordelijkheid bij schade zijn aangepast aan de nieuwste Europese wetgeving voor consumenten.
Bekendmaking van wijzigingen:
> Van toekomstige wijzigingen in de Algemene Voorwaarden en Aansluitvoorwaarden wordt u op de hoogte gebracht. Publicatie in een landelijke krant is niet langer nodig.
> Tariefswijziging: Jaarlijks worden op de website de tarieven bekend gemaakt voor 1 december. De tarieven gaan in per 1 januari. De klant heeft het recht om de gewijzigde tarieven niet te accepteren en kosteloos op te zeggen voor de ingangsdatum.
► Waar kan ik de oude voorwaarden vinden?
De oude Algemene Voorwaarden kunt u hier vinden.
► Doen jullie dit als enige drinkwaterbedrijf?
Nee. Alle (tien) drinkwaterbedrijven in Nederland werken met het Model Algemene Voorwaarden Drinkwater die door Vewin is opgesteld.
► Ik wil een controle afspraak verzetten. Moet ik dan kosten betalen?
Een controle afspraak kunt u kostenloos wijzigen tot zeven werkdagen voor de afspraak. Daarna kan WML kosten in rekening brengen.
► Ik verhuis en ben mijn meterstand vergeten door te geven. Wat nu?
Na uw einddatum heeft u nog 30 dagen om de meterstand door te geven. Als u dat niet doet, dan heeft u niet alle benodigde gegevens verstrekt om de opzegging te verwerken. Wij laten het contract dan doorlopen. Meldt een nieuwe klant zich aan of zeggen wij uw contract op met een termijn van 30 dagen, dan schatten wij de laatste meterstand. U ontvangt dan een eindafrekening met de geschatte stand.
► Krijg ik een boete als ik mijn meterstand niet doorgeef?
Als u herhaaldelijk geen meterstand aan WML doorgeeft nadat WML u hierom verzocht heeft zal er inderdaad een boete in rekening worden gebracht.
► Ik heb niets gehoord over nieuwe voorwaarden. Klopt dat?
Volgens de nieuwe voorwaarden (artikel 23 lid 2) worden wijzigingen in de algemene voorwaarden voortaan digitaal bekendgemaakt. De laatste wijzigingen zijn gepubliceerd op onze website. Daarnaast heeft WML de Algemene Voorwaarden 2026 naar alle klanten per e-mail of post opgestuurd. Heeft u niets ontvangen? Laat het ons weten; dan sturen we u graag een kopie van deze informatie.
Let op: het versturen van de Algemene Voorwaarden 2026 gebeurt in delen. Daarom kan het zijn dat u nog geen bericht ontvangen heeft. We streven ernaar voor 1 december 2026 alle klanten geïnformeerd te hebben.
► Waarom kan ik mijn overeenkomst opzeggen als WML toch het enige drinkwaterbedrijf in mijn regio is?
Ik begrijp dat u zich afvraagt wat het betekent om op te kunnen zeggen terwijl WML het enige drinkwaterbedrijf in uw regio is.
De Drinkwaterwet bepaalt dat WML verplicht is om drinkwater te leveren aan alle huishoudens in ons voorzieningsgebied. U heeft daarom in de praktijk geen keuze voor een andere leverancier, maar u behoudt wél het recht om uw overeenkomst formeel op te zeggen als u niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden.
Dat opzegrecht is een juridisch recht dat voortvloeit uit consumentenwetgeving, en we zijn verplicht om dat te vermelden. In de praktijk betekent opzeggen dat de drinkwatervoorziening wordt beëindigd en er dus geen water meer geleverd wordt.
De nieuwe voorwaarden zijn gebaseerd op het landelijke Vewin-model 2026 dat door alle drinkwaterbedrijven wordt gebruikt. Ze zijn bedoeld om de rechten en plichten van klanten duidelijker en eerlijker vast te leggen, en sluiten beter aan bij de huidige wetgeving.
► Ik wil gebruik maken van mijn recht om de overeenkomst kosteloos op te zeggen.
Bent u het niet eens met de nieuwe voorwaarden, dan heeft u het recht om uw overeenkomst kosteloos op te zeggen. (artikel 6, lid 4)
Na uw opzegging ontvangt u een eindafrekening, gebaseerd op de meterstand die u doorgeeft. Houd er rekening mee dat u na beëindiging geen gebruik meer kunt maken van ons drinkwater. Dat betekent dat wij vanaf dat moment de levering stopzetten en de meter afsluiten. Een opzegging kunt doorgeven via de knop hieronder.
U kunt de meeste zaken rondom uw drinkwateraansluiting zelf online regelen. In mijnWML bekijkt en beheert u bijvoorbeeld uw gegevens, kunt u een verhuizing doorgeven en kunt u de financiële waterzaken regelen.